foredrag
& workshop

 

Med Svein-Olav

Foredragene spisses til ulike publikum for å skape best mulig resultat og verdi. Dette gjør foredragene mer dynamiske fremfor statiske og rigide, samt oppdaterte og relevante.

Svein-Olav former foredrag og workshop ut i fra sterk faglig kunnskap, egne erfaringer (både privat og med kunder) og solid forskning. Han gjør kompliserte temaer enkle og forståelige, og omgjør dette til praktisk og konkret kunnskap du kan ta i bruk umiddelbart.

Svein-Olav tilbyr også serier med foredrag som bygges videre på hverandre i moduler. I disse tilfellene blir det gitt treninger/øvelser som deltakerne skal gjennomføre frem til neste modul.

 

Foredragene kan også kombineres med workshop, hvor praksis og treninger tar opp en større del av samlingen.

Både foredrag og workshop tilpasses ulike tematikker og eventuelle utfordringer som din organisasjon, bedrift eller idrettslag står ovenfor.

Under kan du lese mer om og booke foredrag og workshop med Svein-Olav!

BE1797F0-8FD2-4C60-BCE6-A4B16C82F61B.jpe
Hovedforedraget
(oppdatert høsten 2021)
 
 skru av/skru pÅ
 
 Timing er alt  

Helse har på mange måter blitt altfor komplisert. Dette foredraget handler om å forstå og mestre selve plattformen for god helse - både den fysiske og mentale. Først når denne grunnbasen er på plass vil det være mulig å være på sitt beste, føle seg på sitt beste og prestere på sitt beste - uansett område.

Svein-Olav har brukt over 10 år på å bryte ned forskning fra mange ulike fagområder med hovedfokus på nervesystemet (hjernen), respirasjonsystemet (pust) og det circadiske systemet (døgnrytmen). 

Punkter vi går gjennom i foredraget:

  • Døgnrytmen (24t natt/dag-syklusen) - setter reglene for når på døgnet alle kropps-systemene dine er på sitt mest effektive, når vi føler oss best og presterer best. Dette gjelder både fysiske prestasjoner som mentale.

  • Hele basen til robust og god helse, fysisk og mental, starter med døgnrytmen - timing er alt!

  • De usynlige energilekkasjene i hverdagen - og hvordan du kan tette dem.

  • Humør - et "helkroppsfenomen"og signal på hvordan kroppen din har det.

  • Hvordan måten du puster påvirker helsen på lang sikt - både fysisk og psykisk (hverdagspusten)

  • Hvordan bruke pusten for stresshåndtering og prestasjon ("der og da"verktøy).

  • Den positive siden ved stress og hvorfor vi trenger det.

  • Søvn og pust går hånd i hånd - ditt pustemønster er en vane som du drar med deg inn i natten.

  • Det er vanskelig å roe ned hodet med hodet - riktig pustetrening legger til rette for ro, fokus og søvn.​

Helt om natten
 

 
Redusér helsefarene ved skiftarbeid 
 

Det ligger programmert i hver eneste celle at mennesker skal sove om natten og være våkne på dagen. Dette er forskningen helt klar på.

 

Riktignok er samfunnet avhengig av å holde hjulene i gang 24/7, som skaper store behov for en helt spesiell type helter - skiftarbeiderne. Dette foredraget er for dem - og ikke minst for ledelsen som er ansvarlig for å utarbeide turnusplanene.

 

Alle som arbeider natt bør ha rett til en turnusplan som tilrettelegger for best mulig helse i bunn, og ikke minst tilgang på forskningsbasert informasjon, verktøy og prosedyrer som kan redusere helsefarene betraktelig ved nattarbeid (inkl både helse og arbeidsulykker).

Punkter vi går gjennom i foredraget:

 

 

  • Helse og produktivitet går hånd i hånd - viktigheten av å lage turnusplaner som gir best resultat for både ansatte og bunnlinja (vinn vinn).

 

  • Hvordan døgnrytmen (circadiske rytmene) hjelper å koordinere alle kroppens systemer.

 

  • Dypere forståelse av nervesystemets mekanismer - som gir rom for fleksibilitet og tilpasning av ditt døgnmønster.

 

  • Verktøy og protokoller for å mestre overgangen til nattarbeid.

  • Verktøy og protokoller for å mestre overgangen tilbake til normaltid.

 

  • Hvordan lyseksponering, aktivitet, mat og temperatur påvirker dine "indre klokker» -  på godt og vondt.

 

  • Hvordan ha konsentrasjon og kvalitet på jobb når biologien roper SOV!

 

  • Hvordan falle enklere i søvn (feks etter nattevakt) når hodet og kropp fortsatt er i høygir.