Pust

pust.png

Første steget for å optimalisere helse og alle former for mentale og fysiske prestasjoner starter med optimal respirasjon. Når respirasjonen er effektiv og fungerer godt, vil dette påvirke hver eneste celle i kroppen positivt og derfor alle kroppssystemene. På den andre siden vil det også påvirke oss negativt på alle områder hvis den ikke fungerer godt. 

Effektiv respirasjon er avhengig av en kropp som "tillater" det. En stiv, stram og ubevegelig kropp begrenser hvor godt lungene dine klarer å gjøre jobben sin. Dessverre er måten mange av oss bruker kroppene våre på gjennom hverdagen ødeleggende for denne prosessen, på grunn av mye stillesitting, ensformige bevegelsesbaner og stress. 

Pust og bevegelse går hånd i hånd og er vanskelig å skille fra hverandre. Derfor vever jeg alltid  inn bevegelse når jeg snakker om pust og vice versa. Dette gjelder også restitusjon, hvor pusten har en helt sentral rolle når det kommer til stressregulering og evnen til å skru av ved behov, som når vi skal sove (Link nederst på siden).

Pust- og pustemekanikk sammen med hjernen - og nervesystemet som helhet gjennomsyrer alt arbeidet jeg har jobbet med de siste 11 årene , både når det kommer til en sterk, mobil og smertefri kropp, og et rolig og fokusert hode. 

Pust og overskudd 

Hvordan du puster gjennom dagen har stor effekt på energinivået ditt. Jeg kaller dette bare "hverdagspusten" eller "24 timers pusten" fordi måten du puster på gjennom dagen drar du også med deg inn i natten og påvirker søvnkvaliteten i stor grad. Mye av dette er på grunn av pusten sin rolle når det kommer til regulering av stress og spenningsnivå (autonome nervesystemet).

 

Hverdagspusten er den aller viktigste å ha på plass først siden den påvirker alle systemer i kroppen kontinuerlig gjennom hele døgnet. Heldigvis er løsningen sjeldent komplisert, men må prioriteres og jobbes med, som oftest sammen med bevegelighetsøvelser. 

sup-yoga-balance_s.webp
Pust og stress

I hjernen finnes det noen helt spesielle nerveceller som kalles "spion-nevroner". Disse følger konstant med på respirasjonen din og vil ut i fra hvordan du puster være med å justere spenningsnivået ditt, nærmest som en gass og brems pedal ved eksempelvis hvor hardt eller raskt vi puster.

 

Denne prosessen er et godt eksempel på hvordan pust og respirasjonssystemet virkelig linker hode og kropp, og hvordan vi kan vi dra med oss dette inn i alle former for aktiviteter og utfordringer.

 

Med ulike pusteøvelser og protokoller kan vi derfor trene både immunforsvar, utholdenhet og stresstoleranse. 

oslo-by-2400x1200px.jpeg
Pust og stabilitet

Pust har også en viktig rolle å spille når det kommer til stabilitet - spesielt ryggmargen. En stabil kropp skaper et solid fundament som vi kan bygge videre ut fra. Hovedpustemuskelen (diafragma) er en skjellett-muskel på samme måte som lårmusklene og er en del av kjernemuskulaturen. God stabilitet og en sterk kjerne er helt nødvendig for å unngå skader når du både trener og ellers beveger deg gjennom hverdagen. 

 

God stabilitet tillater oss å bygge opp under god kroppsholdning uten unødvendige "energilekkasjer"som du kan lese om betydningen av her.

065c4fdd-8372-40fc-b950-66a3e1f3af49_edi