top of page

Restitusjon

recoverrry.png

Det er konstant en drakamp mellom to systemer inne i oss - et system som girer kroppen opp og et annet som roer kroppen ned. Det er hjernen som er kontrolltårnet for dette systemet, som jeg liker å kalle "gass-brems-nervesystemet" (det autonome nervesystemet). Hvor godt vi klarer å regulere dette systemet påvirker oss på alle plan i livet, både helsemessig og prestasjonsmessig.

Hjernen- og nervesystemet sin aller viktigste jobb er å drifte alle kroppens systemer, og gjøre dette mest mulig kostnadseffektivt. 

Jeg bruker derfor energistyring som begrep for å balansere disse prosessene best mulig. Hvis ikke vi selv tar hensyn til et "kroppsbatteri i minus" så vil hjernen gjøre prioriteringene for oss. Først og fremst ved å nedjustere de aller mest energikrevende prosessene som læring og bevegelse (og derfor konsentrasjon, motivasjon etc) for å sørge for at de mer livsnødvendige organene får energien de trenger.

 

Kvalitetsmessig restitusjon er stort sett hvor skoen trykker når det gjelder å mestre hvor godt vi evner å forvalte energien vår, og er derfor helt sentral når det kommer til energistyring.

Hvordan godt vi mestrer å skru av og på kropp og hode gjennom hele døgnets 24 timer er kjernen i det som skaper bærekraftig helse. Det handler om å ha et godt balansert kroppsbatteri slik at vi til enhver tid har overskudd nok for at alle kroppens systemer kan gjennomføre sine oppgaver effektivt. 

Restitusjon kan være nedetid eller det kan være aktivitet. Jeg skiller derfor på passiv restitusjon (søvn, hvile etc) og aktiv restitusjon (gå en tur i naturen, stretche etc)

Et av de viktigste målene jeg benytter iht restitusjon er HRV (hjertefrekvensvariabilitet). Dette er et spesielt godt mål på stress og aktiviteten til "brems" nervesystemet (det parasympatiske nervesystemet).

Døgnrytme & Søvn

For at du skal fungere best mulig trenger alle kroppsystemene dine å fungere godt sammen. Dette krever koordinasjon som det er døgnrytmen som står for. Dette gjør vår 24 timers natt/dag syklus til grunnlokomotivet bak helsen vår. 

 

Å legge tilrette for kvalitetssøvn er den aller viktigste prioriteringen vi alle kan gjøre for å hente oss inn, og hva vi gjør på dagen påvirker denne prosessen. F eks vil hvordan du puster gjennom dagen dras med inn i natten som betydelig påvirker søvnkvaliteten.

Science_sleep_GettyImages-113917262.webp
mmmmmm.webp
Mat & Hydrering

Sammen med pust er mat det som lager energien 95% av kroppen bruker til alle sine oppgaver. Dette gjør ernæring til en veldig viktig del av restitusjonsprosessen. Usunt kosthold kan på samme måte som stress være årsak til energilekkasjer.

Timingen på når vi spiser er essensielt siden døgnrytmen regulerer og setter reglene for når våre kroppssystemer (som fordøyelsessystemet) er på sitt mest effektive, som endrer seg gjennom døgnets 24 timer.

Meditasjon & Natur

De fleste kjenner til den berolige effekten av å komme seg ut i naturen. I naturen får vi positive effekter helt automatisk uten at vi trenger å jobbe for det - mye på grunn av hvordan sansene og nervesystemet blir brukt i slike omgivelser.

Når vi er hjemme, på kontoret, eller andre steder med andre typer stimuli, støy og stress, må vi i de fleste tilfeller gi mer innsats for ro og konsentrasjon. Men det er faktisk også mulig å invitere naturen både til hjemmet, byen og kontoret gjennom enkle mekaniske teknikker og måter å bruke nervesystemet på - slik som ute i naturen.

jip.jpeg
bottom of page